دلسردى
اگر شخصى در انتظار میهمانى باشد، اما میهمان او در آن مدت نیاید، و یا آمدن و دیدن میهمان، نتیجه مورد انتظار او را بر آورده ننماید، و یا حتى اگر تصور نماید شخصیت میهمان کارگشاى مشکلات او نخواهد بودـ چون تصّور مى کند پاداش مورد انتظارش را در این انتظار نخواهد یافت، یا نتیجه اى را براى این تلاش و عملکرد خود نخواهد دید ـ به علت ایجاد این یأس، در جهت ایجاد زمینه براى ظهور او کوشش نخواهد کرد، یا اگر کوششى نماید، با یک نوع بى اعتمادى و بى تفاوتى خواهد بود.
ناتوانى
اگر فرد منتظر، فاقد مهارتها و توانائى هایى باشد که باید در جهت آمادگى براى پذیرائى از میهمان خود بکار گیرد، فلسفه انتظار را درک نخواهد کرد و یک منتظر حقیقى نخواهد بود زیرا مدت انتظار، فرصتى است براى باز سازى و توانمندیهاى فکرى، روحى و ایمانى جهت درک برنامه تحول، و فرد معتقد، نیازمند کسب توانمندیهاى غنى جهت درک این فسلفه انتظار مى باشد. همچنین اگر درک فرد منتظر از نقشى که باید در ایجاد زمینه ظهور بازى کند، درکى منفى باشد، باز مى توان آن را یک ناتوانى فکرى نامید، که به تلاش در جهت آمادگى و آماده سازى محیط، منجر نخواهد شد .
یا اگر فرد منتظر، فلسفه انتظار را به طور صحیح درک نکرده باشد و چنین برداشت نماید که نقش او صرفاً پذیرش ظلم و عدم آگاهى دادن به جامعه است و فرد منجى باید خود بیاید و از جامعه رفع ظلم نماید، برداشتى منفى از نقش منتظر خواهد داشت; لذا هیچگونه تلاشى در جهت رشد فردى و اجتماعى براى کمک به زمینه سازى تحول انجام نخواهد داد .
یا اگر منتظر، نقشى را که در زندگى براى خود ترسیم نموده است، با نقشى که منتظر از او انتظار دارد، سازگار نباشد، باز این فرد منتظر به یک فردى معتقد به تحول، بدل نخواهد گردید; زیرا تا ارزشهاى الهى را در فکر و رفتار خود قبول نکرده و رعایت ننماید، همخوانى میان باورهاى ذهنى خود و اعتقادات دینى در جهت تحول جهانى نخواهد داشت. بنابراین چنین فردى حتى با فرض قبول نظریه تحول دینى، پویایى لازم را نخواهد داشت.
منتظر دلى از جنس نور
کسى از قوم خورشید!
کسى از نژاد نفسهاى گرم!
مردم نیز منتظرند!
و غرق در لحظههاى انتظار
نیازشان را از لابهلاى نفسهاى حیران خود بازگو مىکنند
شقایقها منتظرند!
منتظر کسى که به فرهنگ شبنم ایمان بیاورد
کسى که آیینههاى مکدر زمانه را درهم بشکندواشکهاى ارغوانى را از کوچههاى پریشانى نجات دهد
کوچهها چشم به راهند!
چشم به راه قدمهایى که زخمهاى بى رحم گمراهى را از چشمان مردم پاک کند.
کوچهها منتظر چشمان بارانزایى هستند که با قدمهایش جان مردم را به شبنم اشکها بشوید
جادهها منتظر رهگذرى هستند که براى همیشه خواهد ماند
منتظر قدمهایى که تن مرده کوچهها را زنده مىکند
لالهها منتظرند!
در این عرصه انفجار بلا
مردم یاد لالهها را بین کوچههاى این شهر خاموش گم کردهاند و حتى امواج دریاى عاشق سر بر ساحل نگاههایى تیره مىگذارند و سرود عطش را سر مىدهند
لالهها منتظرند
منتظر کسى که همزاد موجهاى خورشیدى است
کسى از جنس ابر، پریزاد باران. عاشقان منتظرند!
عاشقان بىتابند،
بى قرارند تا هم آواز شیدایى صبح فردا باشند
اى دریا تبار بر گونههاى امت ببار
عاشقانت صبورند
منتظر خواهند ماند.............
مهم ترین خصوصیت آنانی که مصداق کامل دوستان خدا هستند این است که با توجه به فرموده خداوند :آگاه باشید (دوستان)و اولیای خدا نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند از هیچکس ترسی به دل راه نداده و اندوهگین نشوند .
واین خصوصیت زمانی امکان پذیر است که جز به خدا نیندیشند و این مرتبه ای از اوج کمال انسان است. امام با اشعه نیرومند و پردامنه و نفوذ شخصیت خود دلهای آماده را که جز از خدا نمیترسند،متأثر کرده و با تربیت و تکامل آنان انسانهای کاملی تحویل جامعه خواهند داد.
ناگفته نماند که این تاثیرات در عصر غیبت امام نیز ادامه دارد.در اخبار وارد شده است که امام در میان مؤمنین و مجالس آنان رفت و آمد میکند ولو آنها او را نمیشناسند. بدین صورت رابطه میان خداوند و بندگانش برقرار میماند.
هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه که از مستشرقین پرآوازه است می گوید: به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگاه داشته و به طور مستمر پیوستگی ولایت را زنده و پابرجا می دارد.مذهب یهود نبوت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی در حضرت کلیم علیه السلام ختم کرد و پس از آن به نبوت حضرت عیسی علیه السلام و حضرت محمد(ص)اذعان نکرده است.در نتیجه رابطه مزبور را قطع میکنند.نصاری نیز در حضرت عیسی(ع)متوقف شده اند و اهل سنت از مسلمین هم در حضرت محمد (ص) ایستاده اندو با ختم نبوت در ایشان دیگر رابطه ای میان خالق و مخلوق برقرارنمی کنند. تنها مذهب تشیع است که معتقد است نبوت با حضرت محمد(ص)ختم میشود ولی ولایت که همان رابطه ی هدایت تکمیلی است بعد از آن حضرت و برای همیشه باقی و پا برجاست.
در نتیجه معنای اعتقاد به امام زمان این است که رابطه مردم با حجت خدا برقرار است و لذا معتقدین به این ایده،منتظر مصلح بزرگی هستند که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و همگان وظیفه دارند برای زمینه سازی حکومت عدل و داد در راه برقراری و توسعه معارف و احکام اسلامی تلاش نمایند و در برابر ستم و گناه پایداری نموده در تعارض با امام زمان قرار نگیرند.
خودساختگی:این ویژگی آن را می طلبد که منتظران از نظر سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی به بلندای قله انسانیت پرواز نموده و خس و خاشاک تنگ نظری ها،کته بینی ها،حسادت ها،کینه هاو کج فکری ها در وجود او راه نیابد.پالایش از آلایش های دنیا، شرط اساسی انسان به مرحله خود سازی است.
خودیاری اجتماعی:منتظران واقعی در یک میدان وسیع مبارزه دسته جمعی لحظه ای از حال دیگران غافل نگردیده و در راستای اصلاح دیگران تلاش خواهند کرد.
تاثیر ناپذیری ازمحیط فساد زده: با فراگیر شدن فساد جامعه رو به آلودگی به پیش می تازد و محیط آلوده و فساد زده دام خطرناکی خواهد شد که انسانهای بیچاره و پاکی را تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.تنها مؤمنان و منتظران واقعی هستند که ایمان و عمل صالح آنان دژ محکمی در برابر فساد ایجاد نموده و برای آنان قلعه محکمی درست میکندو سر انجام انتظار به مفهوم واقعی یک عامل مهم تربیتی و تحرک میباشد تا با توجه به اینکه ریشه گرفتاریها و حوادث امروزی ما در گذشته هاست آینده خود را خوب بسازیم تا با یک آینده روشن گرفتار حوادث ناگواری نباشیم.
برنامه های عملی منتظران حضرت مهدی:آنان که زندگانی صالحی توأم با اصلاح خود جامعه و رضایت خدا را فراهم میسازند و چونان خودکامگان،غرور،مستی و دنیا طلبی پیشه نمیکنند تا خود طاغوت جدیدی شوند برنامه های محوری اشان بدین شرح است:
1-برپاداشتن نماز:یعنی حاکمیت توحید و ایجاد روح مصونیت و تزکیه نفس که را ه کمال انسانی را بر انسان هموار میسازد.
2-پرداختن مالیات اسلامی(خمس،زکات،و..)که از دو جهت بار ارزشی دارد.
1-2-از جهت همدلی و مساعدت با مردم و فقرزدایی و اصلاح اقتصاد جامعه
2-2-پالایش کردن آلایش های حرص، بخل،مال پرستی و دنیا گرایی از وجود انسان و تزریق روح ایثارو همدردی در آن
3-امر به معروف و نهی از منکر:ترویج تمام خوبیها و دستورات الهی در میان همه مردم و طرد بدی ها و نهی از گناهان در همیشه تاریخ به عنوان حافظ و پاسدار دین توسط متدینین به خصوص علماء انجام شده است .
امام هادی (ع)میفرمایند:اگر بعد از غیبت قائم شما نبودند علمایی که مردم را بسوی او می خوانند و به سوی او راهنمایی میکنند و بر برهان های الهی از دین او پاسداری میکنندو بندگان خدا را از دام های شیاطین و پیروان او و هم چنین از دامهای دشمنان اهل بیت رهایی میبخشند هیچکس بر دین خدا باقی نمی ماند. اما علمای دین دلهای متزلزل را حفظ می کنند. این دسته از علما درنزد خداوند دارای مقام و فضیلت بالایی هستند.
اگر کسانیکه سراپا در ظلم و ستمگری غرق اند و سرمست شهوت رانی ،عیاشی ،آلودگی،خونریزی و غارت اند،چگونه میتواند در انتظارکسی باشد که چنان کسانی طعمه شمشیر عدالتش خواهد شد اگر آمدن یک مسافر عادی با یک نوع آمادگی آمیخته است و اگر آمدن یک حاجی از مسافرت حج با آمادگی همراه باشد.آیا ممکن است انتظار ظهور یک مصلح و حاکم جهانی که در واقع تحول بی نظیری ایجاد میکند،انقلاب عمومی و همگانی که برخلاف حرکتهای اصلاحی پیشین،جنبه ی منطقی، نژادی،قومی،لسانی،و....نداشته و تمام شئونات زندگی انسانها را فرا میگیرد نیاز به آمادگی نداشته باشد؟!
از سوی دیگر اگر انتظار عامل مبارزه با فساد و انحراف و رهایی بشر از تضادهای گوناگون،استثمار،استعمار،و انزوا و تحقق اصول توحید،آزادی عدالت و امنیت است چگونه ممکن است کسی منتظر باشد و در برابر فتنه ها آرام بنشیند؟
در فرجام،منتظران حکومت جهانی حضرت مهدی ناچارند در برابر فتنه ها سینه سپر کنند و چنین انتظاری است که برترین عبادتها شمرده میشود رسول خدا(ص)فرمود: برترین عبادتها انتظار فرج و پایان نابسامانیها دشواریها بی عدالتی ها و ظهور دولت حقه حضرت مهدی و برقراری حکومت جهانی اسلام است.